Anda Berada Di

  • Matlamat Hidup
  • Perbankan Seharian Anda
  • Tawaran & Promosi
  • Perkhidmatan Digital
  • Bantuan & Sokongan
  • Pautan Segera

 

Kini, semakin ramai rakyat Malaysia yang peka tentang kepentingan mempunyai pelan insurans atau takaful untuk kepentingan masa depan diri dan keluarga.

 

Dengan pelan insurans atau takaful, pasti anda berasa sedikit lega mengetahui diri anda dilindungi. Tetapi, bagaimana jika tuntutan insurans atau takaful anda ditolak? Untuk artikel kali ini, kami bahaskan sebab-sebab mengapa tuntutan anda ditolak, tindakan yang boleh anda lakukan, dan alternatif yang boleh anda praktikkan.  

Sebab Tuntutan Insurans atau Takaful Anda Ditolak

 

Sudah jatuh ditimpa tangga. Begitulah situasi apabila anda sudah penat menanggung kesakitan kemudian tuntutan pula ditolak. Di sini, kami senaraikan lima punca utama kemungkinan tuntutan anda tidak diterima:

 

1. Pelan telah luput

Jika anda tidak membayar premium dalam tempoh yang telah ditetapkan, maka anda boleh hilang kelayakan perlindungan tersebut. Walaupun ejen insurans/takaful bertanggungjawab untuk menghantar peringatan melalui mesej atau e-mel, anda juga perlu memastikan maklumat hubungan anda sentiasa dikemaskini.


2. Maklumat tidak lengkap atau tidak tepat

Semasa membuat tuntutan, jangan tergesa-gesa sehingga anda tertinggal bahagian penting yang sepatutnya dilengkapkan. Tarik nafas dan bertenang. Pastikan anda telah mengisi semua maklumat yang diperlukan serta lampirkan bersama dokumen sokongan yang tepat dan cukup. 

 

3. Tuntutan dibuat semasa tempoh menunggu

Kebanyakan syarikat insurans dan takaful mempunyai tempoh menunggu dan sepanjang tempoh ini, anda tidak dibenarkan untuk menggunakan kad perubatan. Tetapi, tempoh ini tidak akan dikenakan jika anda terlibat dalam kemalangan.

 

4. Tuntutan dihantar melebihi tempoh tuntutan yang ditetapkan

Untuk tuntutan yang berjaya, anda wajib menghantar tuntutan dalam tempoh yang ditetapkan oleh syarikat insurans atau takaful. Kebiasaannya, anda akan diberikan tempoh selama 3 bulan dari tarikh rawatan untuk melakukan tuntutan. Sebarang tuntutan yang dihantar selepas tempoh tuntutan tidak akan diterima.

 

5. Tuntutan melebihi jumlah perlindungan yang ditawarkan

Setiap pelan mempunyai had tuntutan tahunan. Oleh itu, setiap tahun jumlah tuntutan anda dihadkan mengikut jumlah yang telah dipersetujui dalam polisi insurans anda.

Tindakan yang Boleh Anda Lakukan

Sebagai pemegang polisi, anda berhak mendapat penjelasan penuh mengapa tuntutan anda dinafikan. Terdapat tiga kaedah yang anda boleh praktikkan jika ini berlaku:

 

1. Hubungi ejen atau bahagian tuntutan

Hubungi ejen anda dan fahamkan mengapa tuntutan anda ditolak. Setelah mengetahui apa sebenarnya yang menghalang kelulusan tuntutan tersebut, anda boleh membuat tuntutan semula dan meminta ejen anda untuk pastikan semua maklumat adalah betul dan lengkap.

 

Jika anda tiada ejen, hubungi bahagian tuntutan untuk mendapatkan penjelasan insurans atau takaful anda ditolak. Jangan malu untuk bertanya jika anda boleh merayu keputusan yang diberikan syarikat insurans.

 

2. Dapatkan khidmat guaman

Jika masih tiada jawapan daripada pihak syarikat, anda boleh mendapatkan khidmat guaman untuk melakukan semakan undang-undang. Namun, pastikan anda mendapatkan perkhidmatan peguam yang mempunyai kepakaran dalam kes tersebut seperti peguam yang arif tentang insurans dan takaful. 

 

3. Rujuk organisasi penyelesaian sengketa bebas seperti Ombudsman Perkhidmatan Awam (OFS), Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM), dan Bank Negara Malaysia (BNM)

Selain itu, anda juga boleh menghantar aduan kepada pihak berkaitan bersama dengan dokumen dan maklumat lengkap supaya mereka dapat menjalankan siasatan.

 

OFS: sebuah badan bebas yang menyelesaikan pertikaian tentang perbankan serta tuntutan insurans dan takaful secara adil.
PIAM: khas untuk tuntutan berkaitan insurans am atau takaful.

BNM: perkhidmatan menyelesaikan masalah perbankan dan insurans melalui BNMLINK dan BNMTELELINK.

Alternatif yang Boleh Anda Ambil


Sekiranya keputusan masih tidak berpihak di tangan anda tapi anda memerlukan wang segera untuk sebab tertentu, kami senaraikan tiga alternatif yang boleh anda pertimbangkan:

 

1. Wang simpanan KWSP

KWSP merupakan inisiatif kerajaan untuk menyediakan tabung simpanan hari tua rakyat dan hasilnya hanya boleh dikeluarkan apabila pencarum mencapai umur 55 tahun. Namun, ada beberapa pengeluaran berkaitan perubatan kritikal yang dibenarkan (lihat senarai di sini). 

 

Walaupun begitu, ini bukanlah tiket untuk anda keluarkan simpanan KWSP sesuka hati. KWSP merupakan simpanan masa hadapan anda, jadi, hanya gunakan alternatif ini jika tiada pilihan lain.

 

2. Pinjaman koperasi kerajaan

Buat penjawat awam, anda boleh cuba mohon pinjaman koperasi kerajaan daripada koperasi-koperasi berdaftar di bawah Akta Koperasi 1993. Pinjaman koperasi merupakan sejenis pembiayaan peribadi yang lebih fleksibel daripada bank komersial.

 

Untuk bayaran balik, pinjaman ini menggunakan perkhidmatan potongan gaji yang disediakan oleh Akauntan Negara atau Biro ANGKASA yang mengawal gaji penjawat awam.

 

3. Kad kredit atau pembiayaan peribadi 

Jika anda memerlukan biaya dengan cepat, kad kredit anda boleh menjadi alternatif yang boleh anda gunakan. Selain itu, pembiayaan peribadi merupakan satu lagi alternatif yang ringkas, cepat, dan fleksibel. Tiga kualiti tersebut menjadikan pembiayaan pelbagai guna ini sesuai untuk membiayai segala jenis perbelanjaan. Namun begitu, elakkan daripada meminjam melebihi keperluan serta kemampuan anda. 

 

 

Kami harap tips-tips di atas ini dapat membantu anda! Jika anda tiada pelan insurans atau takaful, kami cadangkan anda baca artikel "6 soalan takaful dan insurans yang perlu anda tanya" untuk mengetahui lebih tips insurans dan takaful. Jangan lupa juga untuk kunjungi platform kami untuk dapatkan lebih banyak tips kewangan serta artikel ilmiah! 

 

Artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja dan CIMB tidak membuat apa-apa representasi dan jaminan tentang ketepatan, kesempurnaan dan keadilan untuk apa-apa maklumat yang terkandung di dalam artikel ini. Oleh kerana artikel ini bersifat umum, ia tidak bertujuan untuk menangani keadaan mana-mana individu atau entiti tertentu. Anda dinasihatkan untuk berunding dengan penasihat kewangan atau pelaburan sebelum membuat sebarang keputusan berdasarkan maklumat yang terkandung di dalam artikel ini. CIMB tidak bertanggungjawab terhadap apa-apa akibat yang mungkin berlaku di atas kebergantungan anda terhadap maklumat yang dikemukakan di sini.